Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące w Barcinie
Kontakt
Gimnazjum nr 1 i Liceum Ogólnokształcące w Barcinie
ul. Polna 1
88-190 Barcin
tel. 52 383 23 92

sekretariat:
- sek@gimbarcin.pl

ZESPÓŁ SZKÓŁ
Uczniowie
Po szkole
Reklama
Miasto Barcin

Szachy Barcin

Miejski Dom Kultury Barcin

Basen Barcin

Biblioteka Miejska w Barcinie

Sypatycy

Maciuś - Polska Fundacja Pomocy Dzieciom

Bezpieczne wakacje

Statystyki reklamowe
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
E-DZIENNIK
KONKURS
Głosuj na nas raz dziennie!
Zagłosuj na nas! Szukaj w Interkl@sie!
POGODYNKA
Kalendarz
« Wrzesie 2017 »
Po Wt r Cz Pi So Ni
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Urodziny Urodziny:
Ostatnie Obrazy
Biblioteka
Witajcie na stronie biblioteki Gimnazjum nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Barcinie. Znajdziecie tu wiele informacji na temat naszej książnicy. Mamy nadzieję, że zakładka będzie często odwiedzana przez uczniów i inne osoby ciekawe, co dzieje się w naszej bibliotece.
GODZINY PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

l.p. Dzień Godzina
1.Poniedziałek 7:45 - 15:00
2.Wtorek 7:45 - 15:00
3.Środa 7:45 - 15:00
4.Czwartek 7:45 - 15:00
5.Piątek 7:45 - 14:30


Witamy w roku szkolnym 2015/2016
IIIF Z NAJWYŻSZĄ ŚREDNIĄ WYPOŻYCZEŃ W MIESIĄCACH WRZESIEŃ - KWIECIEŃ 2016



























ZAPROSZENIE DO UDZIAŁU W ZBIÓRCE




























IIIF Z NAJWYŻSZĄ ŚREDNIĄ WYPOŻYCZEŃ W MIESIĄCACH WRZESIEŃ - LUTY 2016

























ZDROWE JEDZENIE PROSTO Z JAPONII

Dyskusyjny Klub Anime i Mangi to nie tylko literatura i kinematografia. To wiele zabawy i frajdy. Na ostatnich zajęciach odbyły się warsztaty kulinarne. Nasza klubowa koleżanka ? Weronika Bembenek, która ma największe doświadczenie w kuchni nauczyła nas, jak krok po kroku przyrządzić sushi. Najpierw musimy ugotować specjalny ryż do sushi, który musi dobrze się kleić. Do ugotowanego ryżu dodajemy przygotowany sos z siedmiu łyżek octu ryżowego, trzech łyżek cukru i szczypty soli (ilość na 0,5 kg ryżu). Ryż kładziemy na płatach alg nori i dodajemy rybę oraz inne, smaczne dodatki. Wszystko zwijamy za pomocą maty bambusowej i voila! Gotowe do jedzenia! Urocze zawiniątka chwytamy pałeczkami, możemy zamoczyć je w sosie sojowym, dodać wasali i marynowanego imbiru i zjadamy w całości. Pyszne ^_^
Suszi 1
Suszi 2
Suszi 3
Suszi 4
Suszi 5
Suszi 6
Iwona Kaczmarczyk, klasa II LO

KATT LETT I KOMIKSY

Dyskusyjny Klub Anime i Mangi specjalizuje się w komiksie japońskim, ale nie jest to jedyny rodzaj jaki czytamy. Będąc patriotami sięgamy też po polskie, rysunkowe opowiastki. Należą do nich m.in. komiksy Michaliny Daszuty, wydającej swoje prace nakładem wydawnictwa Kotori, pod pseudonimem Katt Lett. Do tych najbardziej znanych możemy zaliczyć "Exitus Letalis" i nowelkę "Hunting for online demons". Na swojej stronie internetowej autorka zamieszcza też webkomiksy, np. "Pentagram Alchemist".
Główna bohaterka "Exitus Letalis" to Eva Monroe. Młoda psycholog, której zadaniem jest opieka nad kombatantami drugiej wojny światowej. Przyjeżdża do Norwegi by poznać swoich podopiecznych i dostaje szoku - "zgryźliwi tetrycy" (jak ich określiła) okazują się młodymi, przystojnymi mężczyznami. W istocie są oni nieśmiertelni, a prawdziwym zadaniem Evy jest odkrycie przyczyny ich długowieczności. David, Oliver, Gabriell, Michael, Raffaell i Ourell cierpią też na różne choroby psychiczne, które wynikły z wydarzeń z ich przeszłości i są bezpośrednio związane z ich wspomnieniami. Na dziewczynę czeka wiele niebezpieczeństw i zabawnych sytuacji. Czy ostatecznie uda jej się odkryć tajemnicę starszych panów?
?Exitus Letalis? to esencja polskiego humoru połączona z wiedzą psychologiczną i toną przystojniaków! Kreska jest przyjemna dla oka a fabuła wciągająca. Przeczytałam już trzy tomy, czwarty został niedawno wydany. Czekamy jeszcze tylko na piąty.
Iwona Kaczmarczyk, klasa II LO

O MIŁOŚCI PROZĄ
15.marca br. w czytelni naszej biblioteki odbył się szkolny etap konkursu recytatorskiego w ramach eliminacji do Powiatowego Turnieju Słowa. Z fragmentem prozy o miłości zmierzyli się najlepsi z najlepszych. Jeszcze raz składamy gratulacje: Marii Wolskiej z II c za zajęcie I miejsca, Piotrowi Marczakowi z I b - II miejsce oraz Marcie Burnos z I c za III miejsce na podium oraz polonistkom, p. Marlenie Korgul i p. Marzenie Wolskiej. Występ recytatorów jury oceniało w pięciu kategoriach: pamięciowe opanowanie tekstu, interpretacja, dykcja i tempo, postawa recytatora. 8.kwietnia br. Marysia, Marta i Piotr w Żnińskim Domu Kultury zmierzą się z konkurencją z całego powiatu. Trzymamy kciuki i życzymy samych miłych wrażeń! Konkurs (w ramach rozwijania kompetencji czytelniczych) zorganizowały: Hanna Grobelska ? polonistka oraz Joanna Kranc i Halina Pietrzak ? nauczyciele bibliotekarze.
Hanna Grobelska

IIIF Z NAJWYŻSZĄ ŚREDNIĄ WYPOŻYCZEŃ

Wzorem lat ubiegłych, biblioteka organizuje cykliczny konkurs o najwyższą średnią wypożyczeń. Co miesiąc prezentowane są wyniki czytelnictwa poszczególnych klas.
Podsumowanie czytelnictwa za I półrocze przedstawia się następująco:
I miejsce - klasa III f
II miejsce - klasa III a
III miejsce - klasa I b

Podczas apelu podsumowującego, zwycięskie klasy otrzymały dyplomy. Gratulujemy zwycięzcom i zapraszamy wszystkich uczniów do aktywnej rywalizacji w następnych miesiącach. Zachęcamy do zwiększonej aktywności w korzystaniu z księgozbioru szkolnej biblioteki, w której znajduje się wiele interesujących pozycji, m.in. z literatury młodzieżowej, w tym nowości wydawnicze.
Joanna Kranc
























Japonia jakiej nie znacie

Dyskusyjny Klub Anime i Mangi wzbudził moje zainteresowanie od razu na początku roku szkolnego. Już na pierwszych zajęciach okazało się, że mogłam nauczyć się wiele o japońskiej kulturze, jak też spędzić miło czas w gronie znajomych.
Do tej pory mówiliśmy o rodzajach mangi i anime, historii Kraju Kwitnącej Wiśni, poznaliśmy rodzaje pisma, zasady kaligrafii i wymowę pojedynczych słów, kuchnię japońską oraz związane z nią zwyczaje, a także dowiedzieliśmy się, w jaki sposób Japończycy świętują Boże Narodzenie i Nowy Rok.
Ponadto podczas spotkań dzielimy się swoimi uwagami o przeczytanych przez nas mangach, oglądamy związane z omawianym tematem anime oraz dyskutujemy.
Na zajęcia możemy przynosić też bent?, czyli japoński tradycyjny lunch i spożywać go wraz z innymi uczestnikami za pomocą pałeczek.
Gdyby ktoś miał ochotę dołączyć do DKAiM, serdecznie zapraszamy w poniedziałki co drugi tydzień od 15:15 do 17:15.
Amelia Woźniak
Ferie w bibliotece

Klub Szalonych Bibliotekarzy nie odpoczywa! Spotkaliśmy się również w ferie. Odwiedzili nas też ci, którzy naszą szkołę już opuścili. Postanowiliśmy ten czas spędzić nieco inaczej niż zwykle tzn. na grach i zabawach rozwijających wyobraźnię, logiczne myślenie, doskonalących umiejętność formułowania pytań, pisania opowiadań twórczych oraz integrujących grupę.
Ponadto absolwentka naszego gimnazjum, Monika Wojtasik, podzieliła się z nami wiedzą, jaką zdobyła w szkole plastycznej, a następnie omawiane informacje przedstawiła w praktyce, w wyniku czego kilka osób otrzymało ciekawe ?tatuaże?.
W sympatycznym towarzystwie godziny płynęły bardzo szybko i nie wiedząc kiedy, musieliśmy się z sobą pożegnać. Wychodząc obiecaliśmy sobie, że przy najbliższej okazji powtórzymy takie spotkanie.
Kulturalne wyjazdy

Szkoła to nie tylko nauka, ale także wszechstronne ukształtowanie młodego człowieka. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom nowych czasów i dbając o rozwój kulturalny młodzieży już od jakiegoś czasu organizowane są wyjazdy do muzeów, kin, galerii sztuki itp. Pierwsza taka wycieczka odbyła się 29.12.2015 roku, zaś jej celem było Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Wzięli w niej udział nasi gimnazjaliści i licealiści oraz ich koleżanki z pakoskiego gimnazjum. Młodzież rozpoczęła zwiedzanie od wystawy ?Za ścianą? Przedstawione tam prace mogły wydawać się niezwiązane z sobą, gdyż były tak różnorodne i niezwiązane z sobą, łączył je jednak kameralny wymiar.
Następnie uczniowie zapoznali się z dziełami przybliżającymi pojęcie ekslibrisu. ?Ex DIGITALIS SALON 2015? była wynikiem pokonkursowego przeglądu tej formy wykonanej techniką cyfrową. W trakcie zwiedzania szczególną uwagę uczniów zwróciła wystawa monograficzna czołowego polskiego konceptualisty, Jarosława Kozłowskiego ?Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne 1965-1980?. Na koniec młodzież zapoznała się z pracami Bryana Adamsa, znanego szerszej publiczności jako piosenkarz i gitarzysta. Jego zdjęcia podzielone były na dwa odrębne cykle. Pierwszy, ?Exposed?, składał się z serii portretów największych sław pop-kultury, zaś drugi, zatytułowany ?Wounded: the Legacy of War?, pokazywał serię poruszających zdjęć okaleczonych brytyjskich weteranów wojen w Iraku i Afganistanie.
Kolejny wyjazd odbył się 23.01.2016 r. do Bydgoszczy na wystawę prac znanego malarza Zdzisława Beksińskiego. Zanim jednak uczniowie dotarli do Galerii Miejskiej bwa, wzięli udział w plenerze fotograficznym, a później mieli okazję obejrzeć prace uczniów Zespołu Szkół Plastycznych w Bydgoszczy.
Wystawa zatytułowana ?Zdzisław Beksiński. Poza snem? wzbudziła w młodych ludziach wiele emocji. Sam autor był dość niezwykłą osobą, a jego prace do dziś postrzegane są jako kontrowersyjne, mające zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Na ekspozycji pokazanych było blisko 200 prac artysty ? począwszy od wczesnych rysunków z lat 40. XX wieku, poprzez fotografię, malarstwo, grafikę warsztatową i komputerową. Mamy nadzieję, że spotkania ze sztuką uwrażliwią młodych ludzi, sprowokują do własnych przemyśleń i zadawania pytań oraz ukształtują w nich poczucie estetyki.
Statystyka czytelnicza

Konkurs o najwyższą średnią wypożyczeń trwa. W comiesięcznej rywalizacji klas III f nie oddała prowadzenia, jednakże klasa III a jest tuż, tuż za nią? Cieszy to, że na trzecim stopniu podium znalazła się jedna z klas pierwszych - I b.

"Kłamca" pod choinką
Boże Narodzenie już za chwilę. Najwyższy czas zastanowić się nad kupnem prezentów dla swoich najbliższych. Dlaczego nie miałaby być to książka? Świeżutka, prosto z drukarni, wciąż pachnąca tuszem i taka, której słowa w drodze do naszych umysłów zamieniają się w pasjonujące obrazy. Książka, którą dziś chcę przedstawić, pochłonęła mnie na całą noc i była to jedna z najciekawszych chwil mojego życia.
Nordycki bóg Loki po tysiącleciach spędzonych w podziemnej jaskini w Walhalli, przykuty do skały, skazany na łaskę ogromnego, plującego jadem węża zostaje uwolniony przez anioły. Skrzydlaci jednak mają w tym cel - zmuszają patrona oszustów i zdrajców do pomocy w niecieszących się popularnością zadaniach. Jakich? Zapobieganie samobójstwom, sprawianie by ludzie wierzyli w Boga, przeszkadzanie innym bóstwom w prowadzeniu działań na rzecz swojej religii. Jednak poza pracą tytułowy Kłamca lubi wieść - a raczej udawać, że wiedzie życie normalnego człowieka. Chodzi do barów i podrywa kelnerki, spaceruje ulicami, lubi też grywać w karty z aniołami - stawką zawsze są pióra skrzydlatych. Po co Loki je zbiera? Nie wiadomo. Kłamcę nurtuje jednak pytanie: po tym jak on został uwolniony a Walhalla legła w gruzach, co stało się z jego żoną Sygin i pozostałymi bóstwami?
"Kłamca" to wspaniała mieszanka różnych kultur, regionalnych wierzeń i wielkich religii. Jakub Ćwiek wybrał na bohatera swojej książki Lokego znienawidzonego przez pozostałych bogów skandynawskich. Dodał do tego mnóstwo dobrego humoru i stworzył historię, którą polecam wszystkim czytelnikom w moim wieku i starszym! Iwona Kaczmarczyk kl. II LO


Free!
Każdy z nas ma jakieś hobby. Jedni lubią rysować, grać w siatkówkę, pisać wiersze, inni śpiewają, układają puzzle, grają na komputerze lub podróżują. Jest też grupa ludzi, którzy kochają pływanie. I nic w tym dziwnego, w końcu człowiek w 70% składa się z wody i codziennie ją pije. Także oceany zajmują 72% powierzchni naszej planety. Woda wzywa człowieka!
Haruka i Makoto, dwaj przyjaciele, zaczynają właśnie rok szkolny w drugiej klasie liceum. Pierwszego dnia nauki spotykają młodszego o rok kolegę z podstawówki, Nagisę. Chłopcy zaczynają rozmawiać o dawnych czasach. Najwięcej wspomnień wiąże się z klubem pływackim Iwatobi, do którego kiedyś należeli. Razem z Rinem Matsuoką pływali w sztafecie mieszanej, jednak czwarty zawodnik, z Japoni przeprowadził się do Australii, by tam uczyć się w szkole sportowej. Trzej przyjaciele dowiadują się, że basen, w którym mieścił się klub Iwatobi, ma zostać zburzony i postanawiają po raz ostatni go odwiedzić. Zakradają się do budynku w nocy i ku swojemu zdumieniu spotykają w nim kogoś kto sprawia, że ich miłość do pływania znów odżywa. Zakładają klub pływacki w swojej szkole, jednak by drużyna mogła istnieć potrzebują jeszcze jednego zawodnika.
Free! to anime, które pokazuje jak ważna jest wola walki i wytrwałość. Przedstawia szkolne i towarzyskie życie japońskich uczniów. Jest to raczej komedia więc będzie z czego się śmiać. Uwaga! Może powodować pozytywne nastawienie i chęć pływania. Iwona Kaczmarczyk kl. II LO


Dom Świąteczny w bibliotece
W środę 2 grudnia 2015r. w Bibliotece Publicznej w Barcinie odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyła grupa gimnazjalistów pod opieką p. Joanny Kranc. Prelekcję wygłosiła Olga Gralak - Ćwikła. Opowiedziała nam o dawnych zwyczajach związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
Ciekawostką jest to, że zanim choinka pojawiła się w naszych domach, zastępowała ją podłaźniczka, czyli czubek świerku lub innego drzewa iglastego. Wieszano ją pod sufitem, w dwóch miejscach - w sieni i salonie. Szczególnie dobrym rozwiązaniem była w domach, gdzie mieszkały małe dzieci i koty. Bardzo bogato ją zdobiono, tak jak dzisiejszą choinkę. Często wisiały tam wilijki, które wycinano z opłatków sklejonych śliną. Symbolizowały szczęście. Na suficie umieszczano także pająki, czyli wstęgi pozawieszane od lampy przez cały sufit.
Symbolizowały płodność, radość i bogactwo. Choinka przyszła do nas z Niemiec, na przełomie XIX i XX wieku. Początkowo stawiana była w pokojach dziecięcych. Wieszano na niej jabłka, pierniki i zrobione przez siebie cukierki. Dzieci dawniej same robiły ozdoby na choinkę, najczęściej łańcuchy z papieru. Kiedyś nie miano takiego dostępu do ozdób, jak dzisiaj. Choinka była bardzo ważnym elementem Świąt, zapalano na niej prawdziwe świeczki, tańczono przy niej i śpiewano. Po jakimś czasie choinka stanęła na stole w salonie, później dopiero zaczęto stawiać ją na ziemi. W chrześcijaństwie symbolizowała drzewko w raju, wiszące na niej jabłka, to zakazane owoce, a łańcuchy, to wąż, który opętał pierwszych ludzi. Pani Olga przypomniała również o dawniejszych obyczajach związanych z Wigilią.
Spotkanie było bardzo ciekawe. Wiele dowiedzieliśmy się o zwyczajach i obrzędach Bożonarodzeniowych, jakie kultywowano w różnych epokach. Wykład urozmaicała prezentacja multimedialna, w której zamieszczono m.in. wiele ilustracji i obrazów z poprzednich wieków.
Karolina Śmigielska I c

Odwiedzamy Bibliotekę Publiczną

W ramach realizacji Priorytetu MEN na rok szkolny 2015/2016 ? Rozwijanie Kompetencji Czytelniczych ? organizuję m.in. wyjścia uczniów naszej szkoły na popołudniowe spotkania literackie, odbywające się w Bibliotece Publicznej w Barcinie. O swoich wrażeniach z jednej z takich imprez czytelniczych napisała Jagoda Śledzik, uczennica I klasy gimnazjum.
Joanna Kranc
Wojciech Jagielski w Barcinie
W październiku w barcińskiej bibliotece publicznej gościł Wojciech Jagielski - polski dziennikarz, reportażysta i pisarz, publicysta i korespondent wojenny.
Pan Jagielski podzielił się z słuchaczami tym, jak wygląda jego praca. Opowiedział ciekawe przygody ze swojego reporterskiego życia. Dowiedzieliśmy się , że dziennikarz interesuje się Afryką, Azją Środkową, Zakaukaziem i jeśli może, to wyjeżdża przede wszystkim właśnie w te regiony. Wspomniał, że właściwie wszystko zaczęło się właśnie od jego fascynacji Afryką.
Publiczność zadawała pytania, na które reportażysta bardzo ciekawie i wyczerpująco odpowiadał. Dyskutowano także o trudnych kwestiach współczesnego świata, między innymi o trudnych wyborach w sprawie uchodźców.
Spotkanie odbyło się w ramach projektu Dyskusyjne Kluby Książki realizowanego we współpracy z Instytutem Książki i dotyczyło głównie omówienia problematyki najnowszej książki gościa - "Wszystkie wojny Lary". Wielu słuchaczy skorzystało z możliwości i zakupiło tę pozycję, a potem zdobyło autograf samego autora.
Wychodząc, czuliśmy, że spotkaliśmy kogoś niezwykłego. Jednocześnie mądrego i doświadczonego, a z drugiej strony pokornego i gotowego na kolejne wyzwania.
Jagoda Śledzik kl. I d

Dyskusyjny Klub Anime i Mangi

Dyskusyjny Klub Anime i Mangi działa przy bibliotece szkolnej, realizując m.in. jeden z priorytetów MEN ? Rozwijanie kompetencji czytelniczych. Opiekunem Klubu jest p. Halina Pietrzak. Spotykamy się w co drugi poniedziałek w czytelni szkolnej, o godz. 15:15. Na pierwszych zajęciach poznaliśmy główne gatunki anime i mang i dwa nowe tytuły: Ao no exorcist i Ouran high school host club. Następne spotkanie dotyczyło historii Japonii. Dowiedzieliśmy się nieco o dziejach Kraju Kwitnącej Wiśni, a potem odkryliśmy nieznane nam jeszcze, animowane serie: Sengoku basara i Samurai seven. W naszych szeregach pojawiły się nowe twarze, a im nas więcej tym lepiej! Serdecznie zapraszamy uczniów barcińskiego gimnazjum i liceum do naszego Klubu!
Iwona Kaczmarczyk kl. II LO


Recenzja
Death Parade
Niektórzy ludzie uważają, że po śmierci pójdą do nieba lub piekła. Inni twierdzą, że po drugiej stronie nie ma niczego. Istnieje też teoria, według której człowieka czeka reinkarnacja. Jednak jak jest naprawdę?
Głównym bohaterem anime, jest Decim - barman z Queendecim. Bar znajduje się w zaświatach, a główne zadanie Decima to osądzanie zmarłych. W tym celu sprowadza do Queendecim po dwie ludzkie dusze, które muszą wziąć udział w grze, kładąc na szali własne życie. Pragnienie przetrwania odkrywa przed sędzią najciemniejsze zakamarki ludzkiej osobowości. Na podstawie rozgrywki i całego życia sądzonych, Decim musi zadecydować kto ma doznać reinkarnacji a kto zostanie strącony do pustki - miejsca, w którym uczuciu spadania, przez wieczność, towarzyszą tylko negatywne emocje. Decimowi zostaje przyznana asystentka. Razem poznają, nowych ludzi, ich grzechy, słabości i radości życia.
To anime idealnie pokazuje ludzką przewrotność i zmusza do refleksji. Bohaterowie są różnorodni więc każdy widz znajdzie kogoś ulubionego. Muzyka jest kolejnym czynnikiem umilającym czas, a całość ma swój niepowtarzalny charakter, którego nie można zapomnieć.
Iwona Kaczmarczyk kl. II LO

Współpraca biblioteki szklonej z Biblioteką Publiczną w Barcinie

Nasza biblioteka od wielu już lat ściśle współpracuje z Biblioteką Publiczną. Formy tej współpracy są bardzo różnorodne i niezwykle interesujące. Jedną z nich jest udział uczniów gimnazjum i liceum w imprezach czytelniczych organizowanych przez barcińską książnicę. Młodzież pod opieką nauczyciela bibliotekarza Joanny Kranc, licznie uczestniczy w popołudniowych spotkaniach literackich, które dostarczają dużej dozy kulturalnych wrażeń. W bieżącym roku szkolnym gimnazjaliści już pięć razy skorzystali z oferty kulturalnej Biblioteki Publicznej, zasilając szeregi publiczności na Narodowym Czytaniu Lalki Bolesława Prusa, spotkaniu autorskim z dziennikarzem i reportażystą Wojciechem Jagielskim, dwóch spotkaniach z cyklu Obieżyświat podróże marzeń (Petersburg znany i nieznany i Norwegia kraj kontrastów) oraz Wieczornicy Patriotycznej z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Uczniów do aktywności czytelniczo - kulturalnej pomagają zachęcać również wychowawcy i nauczyciele języka polskiego.
Joanna Kranc

Odgłos Młodzieży


Przy szkolnej bibliotece działa Koło Dziennikarskie, które wydaje gazetkę pt. Odgłos Młodzieży i którego opiekunami są: Joanna Kranc, Hanna Robaczewska i Jacek Grobelniak. Jeszcze do niedawna gazetka nosiła tytuł Gimekspres, nadany jej od początku wydawania. W ubiegłym roku szkolnym Gimekspres zaczął się ukazywać jako integralna część Pogłosu Barcina i wtedy też zrodził się pomysł, aby zmienić tytuł. Wiązało się to także z tym, że gazetkę redagowali również uczniowie naszego liceum. W wyniku ogłoszonego konkursu czasopismo otrzymało obecny tytuł, którego pomysłodawczynią była Iwona Kaczmarczyk, uczennica barcińskiego liceum. Skład redakcji jest następujący: Szymon Bartoś z I d, Zuzanna Jaskuła z I e, Iwona Kaczmarczyk z II LO, Wiktoria Kozieł z I d, Agata Michalak z III e, Julia Mielcarek z I d, Dominika Skibińska z I d, Jagoda Śledzik z I d, Małgorzata Trawińska z I d, Marek Wróblewski z I LO. Zachęcamy do lektury Odgłosu Młodzieży
Redakcja

Statystyka czytelnicza
Wzorem lat ubiegłych, w naszej szkole trwa konkurs o najwyższą średnią wypożyczeń. Co miesiąc będą prezentowane wyniki czytelnictwa poszczególnych klas. Zapraszamy więc wszystkich do zwiększonej aktywności w korzystaniu z księgozbioru szkolnej biblioteki, w której znajdziecie, oprócz lektur, wiele interesujących pozycji , w tym nowości wydawnicze. Statystyka czytelnicza za wrzesień - październik 2015 znajduje się poniżej. Gratulacje dla klasy III f
za zajęcie 1 miejsca, dla klasy III a za 2 miejsce i klasy III d za 3 miejsce


Od miesiąca września 2014 r. nasi uczniowie przeczytali kilkadziesiąt książek. Statystyka znajduje się poniżej.


Zapraszamy wszystkich do zapoznania się z nowościami bibliotecznymi, które od września 2014r. dostępne są w naszej bibliotece. Wystarczy, że klikniecie TUTAJ.

Zapraszamy wszystkich do zapoznania się z nowościami bibliotecznymi, które od maja 2013r. dostępne są w naszej bibliotece. Wystarczy, że klikniecie TUTAJ.

Podwieczorek u Hobbita…
Była kiedyś pewna nora. Nie była to jednak brudna i zabłocona nora pełna robaków. Była to bowiem nora hobbita”. Któregoś popołudnia młody Bilbo Baggins oczekiwał przybycia swego przyjaciela, maga Gandalfa. Gdy rozległ się dźwięk pukania do drzwi, uradowany hobbit pobiegł je otworzyć. „Dwalin. Do usług” usłyszał, a przed nim stał objuczony bronią krasnolud. Ale nie był jedynym. Później przybył Balin, brat Dwalina. Następnie Kili i Fili. Jeszcze później, w towarzystwie Gandalfa zjawili się: Ori, Nori, Dori, Bofur, Bifur, Oin, Gloin, Bombur i król spod góry Thorin Dębowa Tarcza. Krasnoludy jadły i piły wszystko co było do tego przeznaczone w norze i śpiewały ignorując gospodarza. Bilbo po pewnym czasie stracił cierpliwość i zażądał wyjaśnień. Thorin opowiedział mu o Smaugu Straszliwym- smoku, który niegdyś napadł na wielkie królestwo krasnoludów - Erebor- i planach odbicia ojczyzny. Czy Bilbo zgodzi się pomóc krasnoludom? I jeśli tak, to czy wróci z tej wyprawy żywy? Na te i inne pytania, odpowiedzi znajdziesz, wyruszając w podróż do Ereboru i znów do nory Bilba w Shire czytając książkę J.R.R. Tolkiena pt. „Hobbit- czyli tam i z powrotem”.
Iwona Kaczmarczyk

Od miesiąca września 2012 r. do kwietnia 2013r. nasi uczniowie przeczytali kilkadziesiąt książek. Statystyka znajduje się poniżej.


Z bibliotecznej półki – „Cień Araratu”
Dane mi było przeczytać książkę Thomasa Harlana – „Cień Araratu”. Z góry mówię, że książka jest bardzo długa, co może niektórym przeszkadzać.
Fabuła opowiada historię Rzymian podczas wojny z Persją w 622 roku. Nie mamy tutaj jednego bohatera, ponieważ żadna postać nie jest rozpisana tak, aby uznać ją za główną. Mamy tutaj między innymi: Maksjana, brata Cezara, centuriona Thyatis Julia Clodia i młodego maga Dwyrina McDonalda.
Czy można powiedzieć, że dzieło Thomasa Harlana jest powieścią historyczną? Raczej nie. Jest to typowe fantasy z elementami powieści przygodowych. W książce mamy bowiem kule ognia, wskrzeszanych bohaterów itp.
Powieść czyta się bardzo miło, chętnie poznaje się bohaterów oraz z przyjemnością śledzi się ich losy. Jeśli interesują was tematy fantasy z fragmentami powieści przygodowych, będziecie zadowoleni.
Szymon Grudzień

O Islandii od Obieżyświata… Wizyta podróżnika w barcińskiej bibliotece
17.04.2013r. uczniowie naszej szkoły brali udział w spotkaniu z cyklu „Obieżyświat – podróże marzeń” z panem Romanem Pankiewiczem, autorem książki pt. „Islandia: Trzeci żywioł”.
Podróżnik pracując na wyspie przy budowie fabryki u amerykańskiego pracodawcy miał możliwość poznania mieszkańców Islandii i ich życia. Zapoznał się z kulturą i obyczajami, zwiedził większość dostępnych atrakcji turystycznych. Podzielił się z naszymi gośćmi tym, co tam zobaczył, a swoją opowieść przeplatał dowcipnymi sytuacjami, które miały miejsce w czasie jego pobytu na Islandii. Kunszt oratorski prelegenta sprawił, że uczestnicy spotkania wysłuchali „wszystkich" informacji: zarówno poważnych, jak i tych mniej poważnych z dużym zainteresowaniem.
Na spotkaniu dowiedzieliśmy się wielu wartościowych i zabawnych rzeczy. Oprócz historii o lodzie sprowadzanym z Islandii przez bogatych biznesmenów zaciekawiła nas również anegdotka o przydatności znajomości języków obcych oraz nietypowość islandzkich muzeów. Pan Pankiewicz opowiadał tak interesująco, że uczestnicy spotkania wysłuchali „wszystkich" informacji z dużym zainteresowaniem: zarówno poważnych, jak i tych mniej poważnych.
Paulina Przybylińska

Jak walczyć ze stresem? Spotkanie ze specjalistą. Więcej informacji zobaczycie TUTAJ.
Od miesiąca września 2012 r. do marca 2013r. nasi uczniowie przeczytali kilkadziesiąt książek. Statystyka znajduje się poniżej.


„Przyłapani na czytaniu”
Odbyła się druga edycja konkursu fotograficznego „Przyłapani na czytaniu” ogłoszonego przez bibliotekę gimnazjum. Jury za najlepszą uznało pracę Marii Robaczewskiej z klasy III d, drugie miejsce przyznano Zuzannie Barańskiej z klasy I b, a trzecie przypadło Iwonie Kaczmarczyk z klasy II c. Zwycięzcom gratulujemy, zaś wszystkich pozostałych serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w kolejnych odsłonach powyższego konkursu i we wszystkich innych organizowanych w naszej bibliotece.
Nagrodzone prace można zobaczyć:
TUTAJ - I miejsce.
TUTAJ - II miejsce.
TUTAJ - III miejsce.

Zapraszamy wszystkich do zapoznania się z nowościami bibliotecznymi na rok szkolny 2012/2013, które dostępne są TUTAJ.

Przedstawiamy kolejne dwie recenzje. Tym razem książki „Narrenturm” - Andrzeja Sapkowskiego, którą przygotował Szymon Grudzień. Recenzja książki dostępna jest TUTAJ. oraz książki Zmierzch, którą przygotował Kasjopeja. Recenzja książki dostępna jest TUTAJ.

Od miesiąca września do stycznia nasi uczniowie przeczytali kilkadziesiąt książek. Statystyka znajduje się poniżej.


Z okazji zbliżających się walentynek przygotowaliśmy dla Was dwa konkursy. Pierwszy z nich to konkurs czytelniczy „Literacki kochanie”, który odbędzie się 19.02.2013 r. o godz. 14:30 w bibliotece szkolnej. Drugi to walentynkowy konkurs recytatorski, który zostanie przeprowadzony tydzień później (26.02.2013r.) również o godz. 14:30. Szczegółowe informacje i zapisy w bibliotece. Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału.


Biblioteka szkolna zaprasza do wzięcia udziału w konkursie pt. „Poruszyła mnie Twoja historia…”. Warunkiem uczestnictwa jest napisanie pracy w formie listu lub wywiadu do jednego z bohaterów literackich. Wykaz książek oraz szczegółowy regulamin dostępny w bibliotece szkolnej.

Idąc „Zieloną milą”
Mamy październik, krótko po wakacjach, wspaniałych przygodach i wyprawach. Każdy robił coś innego. Ja czytałam książki, wśród, których była m.in. „Zielona mila” Stephena Kinga. Opowiada historię skazańców czekających na wykonanie kary śmierci, w więzieniu Cold Mountain, i pilnujących ich strażników. Jest tam młody i niezwykle agresywny zabójca William Warthon; Eduard Delacroix, niepozorny Francuz z Luizjany, który zgwałcił i zabił młodą dziewczynę, a dla zatarcia śladów spalił kolejnych 6 osób; Jest też skazany za brutalny mord na dwóch małych dziewczynkach John Coffey, zagadkowy olbrzym o wiecznie załzawionych oczach, obdarzony niezwykłą mocą. Główny klawisz Paul Edgecombe wierzy w niewinność Coffeya, ale czy pozostali strażnicy- Harry, Brutal i Dean, podzielą jego zdanie? Przenosząc się do lat 30 XX w. dowiesz się jak potoczą się losy bohaterów i przeżyjesz niesamowitą przygodę tonąc w linijkach „Zielonej mili”…
Kasjopeja

Przedstawiamy recenzję książki pt. Tunel, którą przygotował Szymon Grudzień. Recenzja książki dostępna jest TUTAJ.

W miesiącu wrześniu nasi uczniowie przeczytali kilkadziesiąt książek. Statystyka znajduje się poniżej.


9 maja w bibliotece odbyło się spotkanie uczniów klas drugich z p. Jadwigą Dziurgielą, znaną barcińską artystką ludową. W spotkaniu uczestniczyły także p. dyrektor Lidia Kowal i p. dyrektor Joanna Wojtysiak. Pani Dziurgiela opowiedziała o swoich licznych zainteresowaniach i pasjach, prezentując jednocześnie własnoręcznie wykonane prace, w tym ludowy strój pałucki oraz różnorodne kolekcje. Artystka zajmuje się głównie tradycyjnym haftem pałuckim, bierze udział w wielu konkursach sztuki ludowej, zarówno na szczeblu regionalnym, jak i ogólnopolskim, zdobywając przeważnie pierwsze miejsca. Ponadto kolekcjonuje m.in. papierowe serwetki, kartki okolicznościowe, dewocjonalia oraz interesuje się fotografią. Udziela się także charytatywnie prowadząc warsztaty dla młodych adeptów sztuki hafciarskiej m.in. w barcińskim TPD oraz w Centrum Onkologii w Poznaniu. Spotkanie zostało poprzedzone wykonaniem przez uczennice klasy I b - Katarzynę Pacanowską i Julię Wróbel, albumu dotyczącego życia i twórczości zaproszonego gościa. Uczennice przeprowadziły wywiad z p. Dziurgielą, zebrały liczne wycinki prasowe oraz zaprezentowały zdjęcia z prywatnego archiwum hafciarki. Album został najwyżej oceniony w gminnym konkursie pt. „Barcin moje miasto – moja Mała Ojczyzna”. Pani Jadwiga Dziurgiela ze wzruszeniem przyjęła wręczony album, natomiast drugi egzemplarz został podarowany Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy w Barcinie. Uczniowie uczestniczący w spotkaniu z dużym zainteresowaniem obejrzeli przyniesione kolekcje, które stanowiły tylko niewielką część zbiorów p. Dziurgieli oraz wysłuchali opowieści o pasjach i zamiłowaniach, o których artystka mogłaby opowiadać bez końca. Może „zaraziła” kogoś swoim hobby…?
Joanna Kranc


Serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych do wzięcia udziału w Nieustającym Konkursie Czytelniczym. Aby go wygrać wystarczy rozwijać swoje zainteresowania czytelnicze oraz posłużyć się własną inteligencją, umiejętnością wyszukiwania informacji, kojarzenia faktów. Szczegółowych informacji udzielają nauczyciele bibliotekarze.







Uwaga!
Ze względu na niewielką ilość prac, jakie wpłynęły na konkurs pt. „Musisz przeczytać”, przedłużono termin oddawania prac do 09.03.2012 roku.

Akcja książki Stevena Brusta pt. „Jhereg” jest osadzona w Adrilance, stolicy planety Dragera. Jest ona zamieszkana przez elfy i ludzi, którzy stanowią tu mniejszość rasową. Bohater Vlad Taltos wiedzie pozornie swobodne życie, mieszka w małym mieszkaniu z kochającą żoną, ale to widzą tylko przechodnie, tak naprawdę Vlad jest człowiekiem, a zarazem czarnoksiężnikiem, doskonałym, perfekcyjnym zabójcą i świetnym szefem. Wszedł właśnie w posiadanie inteligentnego, latającego gada, który potrafi porozumiewać się telepatycznie. W czasie swoich przygód próbuje zrealizować trudne, aczkolwiek dobrze płatne zlecenie, a starając się je wykonać, próbuje zapobiec kolejnej wojnie pomiędzy dwoma domami mafijnymi. W świecie tym występują dwie rasy – ludzie i Dragerianie (nazywani przez ludzi elfami).
Co do bohaterów, to Vlad ma żonę o imieniu Cawti, przyjaciółkę i nauczycielkę „fachu” Kiere , wspólnika Kragera, który został wyrzucony z domu Smoka, i który jest mistrzem znikania i pozostawania w ukryciu, oraz wielu przyjaciół, kolegów i wrogów, będących przedstawicielami wszystkich klanów Dragera.
A co do klanów, to każdy jest inny, np. Dom Jherga czerpie zyski ze swoich licznych kasyn i szulerni, Dom Smoka, to potomkowie najstarszego rodu żyjącego na Dragenie, zaś Dom Thelki wymyślił rolnictwo i choć jest to jeden z większych wynalazków i tak są pomiatani przez inne rody. Nasz bohater podczas podróży odwiedzi mnóstwo ciekawych miejsc, a zlecenie które będzie się starał zrealizować, okaże się trudniejsze niż się wydaje, w końcu co może być trudnego w zabiciu wielkiego maga, który ukradł majątek domu Jherga, prawda? Może to, że ukrywa się w zamku potężnego barona domu Smoka, który jest przyjacielem bohatera i to, że nie można go tam zabić, trudnością może też być to, że na Vlada także polują zabójcy.
Czy mu się uda? Czy dla pieniędzy poświęci życie? Dowiedzcie się tego czytając książkę. Bardzo polecam. Książka w moim osobistym rankingu goni Wiedźmina ;)
Szymon Grudzień





Kalamburka” to czternasty tom „Jeżycjady”. Książka bardzo różni się od poprzednich. W „Kalamburce” punktem wyjścia jest sylwester roku 2000. Rodzina przygotowuje się do świętowania nadejścia Nowego Roku. Nie wszystkie rozdziały dotyczą przeżyć pierwszych dni nowego tysiąclecia, a… lat wcześniejszych. Autorka, rozpoczynając od magicznej daty – ostatniego dnia XX wieku – cofa się aż do roku 1935.
Gabriela Stryba, organizuje u siebie przyjęcie grupy ESD, jak za studenckich czasów. Mila i Ignacy świętują sylwestra razem, a Aniela Żeromska, uznana aktorka, odkrywa w komputerze Mili sztukę niejakiego Kala Amburki – genialnego dramatopisarza, który ukrywa swą tożsamość przed wszystkimi.
„Kalamburka” ukazuje różne oblicza Mili i Ignacego, całą gamę uczuć, krnąbrność małej Mili – która jako dojrzała starsza pani nigdy się nie myli , pomysłowość Ignasia, który po wojnie znajduje pracę dla swojej mamy i żeby zwrócić na siebie uwagę Mili, przezwycięża nawet własną nieśmiałość pokonując konkurentów dziewczyny. Pierwsze spotkania Mili i Ignacego pokazują, jak nieśmiertelnym tematem jest miłość.
Sfera uczuć, rozbudowana w „Kalamburce” jest bogata i interesująca, ze względu na sporą rozpiętość czasu akcji. Z pewnością czytelniczki nie będą zawiedzione. „Kalamburka” jest pełna optymizmu i szczęścia . Ale ważna jest jeszcze inna kwestia: odwzorowywanie realiów Polski lat 50-tych, 60-tych, i 70-tych – to, co u Musierowicz zawsze było elementem wzbudzającym najwięcej pochwał i zachwytu.
Nie brakuje w powieści ciepłego humoru, pojawia się cała masa dowcipów. Składa się to na niepowtarzalną atmosferę „Kalamburki”. W tej powieści występują takie wątki jak: smutek i troska o bliskich. Nie wszystko wygląda różowo, gdyż w utworze tym tracą życie aż 3 osoby.
„Kalamburka” to bez wątpienia świetna książka. Zachęcam do przeczytania wszystkich, nie tylko fanów twórczości Małgorzaty Musierowicz ! Oliwia Wystawa „Perła Baroku”
W czytelni wyeksponowano prace uczniów powstałe w wyniku realizacji projektu pt. „ Perła Baroku”. Opiekunem powyższego przedsięwzięcia była p. Agnieszka Korzempa. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia wystawy ukazującej między innymi galerię słynnych barokowych obrazów, na których znalazły się wizerunki uczniów naszego gimnazjum. Jak to możliwe? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie odwiedzając tę niezwykle ciekawą ekspozycję!

Saga Wiedźmińska - Andrzej Sapkowski
Jedni twierdzą, że polskim „złotem” jest sól, ja twierdzę, że złotem jest każda część sagi o „Wiedźminie”. Saga składa się z pięciu powieści i dwóch opowiadań.
Obowiązkiem każdego recenzenta jest przedstawienie bohatera, wątpię, że nie wiecie kim jest Geralt, po co mu dwa miecze i kim są Wiedźmini, ale mus to mus. Tutaj mamy ich dwóch: Geralt , który towarzyszy nam od początku opowiadań i Ciri, pojawiająca się pod koniec drugiego opowiadania. Geralt to tytułowy Wiedźmin. Wiedźmini to zabójcy potworów, nie kieruje nimi żadna chęć czynienia dobra, a zwykła chęć zysku, ponieważ za każde monstrum pobierają opłatę. Jako dzieci poddawane są mutacji, dzięki czemu są odporniejsi, silniejsi, zręczniejsi i bardziej wyczuleni na bodźce, ich oczy przyjmują kształt kocich, oraz co najważniejsze po przejściu „Próby Traw” młody Wiedźmin może korzystać z eliksirów, które dla normalnego człowieka są silnie trujące.
Geralt wyróżnia się jednak nawet wśród Wiedźminów, jego włosy podczas Próby Traw stały się białe (straciły pigment), co szybko nadało mu przydomek „Biały Wilk”. Ma także niesamowitego pecha i czego by nie zrobił, każdy chce go upchnąć po czyjejś stronie barykady, kiedy on chce być szary i neutralny. Życie Wiedźminów nie jest jednak usłane różami, ludzie gardzą nimi i zostawiają w potrzebie, są oni także coraz mniej potrzebni, gdyż populacja potworów maleje. Także ich jest coraz mniej. Ciri zaś jest księżniczką… i tylko tyle powiem, żeby nie psuć zabawy, gdyż uważam, że jej wątek jest najciekawszy.
Powiedzmy też coś o sytuacji dziejącej się w wszystkich książkach, (obejmuje ona około 16 lat.) Wielkie państwa północy toczą zażartą wojnę z Cesarstwem Nilfgaardu, oczywiście Ciri ma w tej wojnie ogromne znaczenie, a co za tym idzie także Geralt. Klimat książki jest, obok fabuły, jej najmocniejszą stroną. Oprócz ludzi i potworów występują tu także tak zwani „Nieludzie”, czyli Elfy i Krasnoludy, które żyją w gettach, lub kryją się po lasach. Jest tutaj też widoczny podział społeczny: Czarodzieje i Czarodziejki, szlachta, druidzi i driady. Najlepszym przyjacielem Geralta jest Jaskier - bard, bawidamek i szpieg. Ukochaną naszego Wiedźmina jest Yennefer – czarodziejka, ale czy się z nią połączy? Tego nie będę zdradzał. Geralt ma naprawdę wielu barwnych przyjaciół.
W sadze znajduje się wiele ciekawych cytatów, oto kilka z nich:
„Błędy też się dla mnie liczą. Nie wykreślam ich ani z życia, ani z pamięci. I nigdy nie winię za nie innych.” „Niewiedza nie stanowi usprawiedliwienia dla nieprzemyślanych działań. Gdy się nie wie, gdy ma się wątpliwości, dobrze jest zasięgnąć porady...” Sagę naprawdę polecam, świetnie przedstawiony świat, opisy walk i uczuć bohaterów to… mistrzostwo, w końcu Andrzej Sapkowski otrzymał za sagę nagrodę Nike i razem z Tolkienem rywalizuje o miano najlepszego pisarza fantasy. Pożegnajmy się w starszej mowie Va Faille.
Oddany fan Wiedźmina Szymon Grudzień


Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie czytelniczym pod hasłem „Warto przeczytać”. Celem konkursu jest „zareklamowanie” książki wartej przeczytania, zachęcenie innych do sięgnięcia po nią. Forma pracy dowolna (np. recenzja, prezentacja, plakat, inna dowolna forma plastyczna). Termin oddawania prac mija 04.01.2012 r. Chętnych prosimy o zgłaszanie się do biblioteki szkolnej.





XIII edycja szkolnego konkursu recytatorskiego „Strofy o jesieńi” już za nami.
We wtorek 29 listopada odbył się konkurs recytatorski. Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy, a w szczególnie nagrodzonym: Gracjanie Stefańskiej z kl. IIIE, która zajęła trzecie miejsce, Karolinie Fabianowskiej z kl. IIB, zdobywczyni drugiej lokaty oraz laureatce I miejsca Marcie Nadzieja z kl. IIIF.
Dziękujemy nauczycielom oraz recytatorom.
Miłośnicy poezji



MIĘDZYNARODOWE ŚWIĘTO BIBLIOTEK SZKOLNYCH

Corocznie, w październiku obchodzone jest Międzynarodowe Święto Bibliotek Szkolnych. Nasza biblioteka aktywnie włącza się w powyższe obchody poprzez organizację różnych imprez czytelniczych. W tym roku szkolnym przedstawiciele poszczególnych klas brali udział w rozwiązywaniu „Książkowych łamigłówek”, odbył się także konkurs fotograficzny pt. „Przyłapani na czytaniu” oraz konkurs czytelniczo-plastyczny pt. „Czytam, rozumiem, przedstawiam”. Ponadto przeprowadzono plebiscyt na najciekawszą książkę, który odbywa się cyklicznie, już od trzech lat.


Wyniki poszczególnych konkursów
„Książkowe łamigłówki”
Klasy I
I miejsce – klasa I f w składzie:
Anna Andler Aleksandra Chylińska Jakub Jasiak
II miejsce – klasa I c w składzie:
Iwona Kaczmarczyk Bartłomiej Kuzera Magdalena Wądrzyk
III miejsce – klasa I d w składzie:
Kacper Grobelny Patrycja Mateja Emilia Zasada


Klasy II
I miejsce – klasa II a w składzie:
Mateusz Kowalczyk Michał Kozłowski Martyna Pilch
II miejsce – klasa II c w składzie:
Klaudia Basińska Natalia Kowalska Adrianna Malinowska
III miejsce – klasa II f w składzie:
Jowita Bacia Amelia Jaskuła Sandra Lewandowska


Klasy III
I miejsce – klasa III c w składzie:
Daniel Jakubowski Bartosz Kozak Mateusz Rządkowski
II miejsce – klasa III d w składzie:
Dominika Kłopotowska Olga Kruszyńska Marek Szostek
III miejsce – klasa III e w składzie:
Daniel Ciszak Robert Gołębiewski Filip Krych


Konkurs fotograficzny pt. „Przyłapani na czytaniu”
I miejsce – Wiktoria Skrzypczyk z klasy III a
II miejsce – Martyna Muszyńska z klasy III b
III miejsce – Weronika Tafelska z klasy I b



Konkurs czytelniczo-plastyczny pt. „Czytam, rozumiem, przedstawiam”
I miejsce ex aequo – Adrianna Grzelak z klasy III f Arkadiusz Adamczyk z klasy III d
II i III miejsca nie przyznano.


LAUREATOM SERDECZNIE GRATULUJEMY!
Wszystkich uczniów gorąco zachęcamy do udziału w kolejnych konkursach czytelniczych.

Wyniki plebiscytu
Plebiscyt jest odbiciem Waszych preferencji czytelniczych. Cieszymy się, że z roku na rok lista pozycji, które wskazujecie staje się coraz dłuższa i bardziej zróżnicowana.
Podobnie jak w ubiegłym roku najwięcej głosów zebrała saga Stephanie Meyer „Zmierzch”.
Kolejne miejsca zajął „Telemach w dżinsach” Adama Bahdaja i „Romeo i Julia” Williama Szekspira. Wśród Waszych propozycji pojawiły się też : sagi: Andrzeja Sapkowskiego „Wiedźmin”, Cassandry Clare „Dary anioła”, K. Rowling „Harry Potter”, Pierdomenico Baccalario „Ulysses Moore” oraz książki: Anny Onichimowskiej „Hera, moja miłość” i „Lot komety”, Erica-Emmanuela Schmitta „Oskar i pani Róża”, Rachel Caine „Wampiry z Morganville”, Paulo Coelho „Weronika postanawia umrzeć” i „Nad brzegiem rzeki Piedry usiadłem i płakałem”, Wojciecha Cejrowskiego „Boso przez świat”, Kevina Brooksa „Candy”, Agathy Christie „Morderstwo w Mezopotamii”, Mario Puzo „Ojciec chrzestny” oraz wiele innych. Zachęcamy do zapoznania się z całą listą oraz sięgnięcia po przedstawione pozycje książkowe Poniżej podajemy ogólna listę książek wskazanych w plebiscycie:
1. Saga „Zmierzch” (Mayer S.)
2. Bahdaj A. - „Telemach w dżinsach”
3. Shakespeare W. - „Romeo i Julia”
4. Schmitt E. - „Oskar i Pani Róża”
5. Jurgielewiczowa I. - „Ten obcy”
6. Saga „Wiedźmin” (Sapkowski A.)
7. Onichimowska A. - „Hera, moja miłość”
8. Kamiński A. „Kamienie na szaniec”
9. Saga „Dary anioła” (Clare C.)
10. Montgomery L. M. - „Ania z Zielonego Wzgórza”
11. Saga „Harry Potter” (Rowling K.)
12. Meyer S. - „Przed świtem”
13. Onichimowska A. - „Lot Komety”
14. Żulczyk J. - „Zrób mi jakąś krzydę”
15. Caine R. - „Wampiry z Morganville”
16. May K. - „Winnetou”
17. Szklarski A. - „Tomek w krainie kangurów”
18. Makuszyński K. - „Szatan z siódmej klasy”
19. Sienkiewicz H. - „W pustyni i puszczy”
20. Prus B. - „Kamizelka”
21. Simon F. - „Koszmarny Karolek”
22. Siesicka K. - „Zapałka na zakręcie”
23. Hemingway E. - „Stary człowiek i morze”
24. Rowling K. - „Harry Potter i Książę Półkrwi”
25. Rowling K. – „Harry Potter I Insygnia śmierci”
26. Saga „Ulysses Moore” (P. Baccalario)
27. Molier “Skąpiec”
28. Brzechwa J. – „Akademia Pana Kleksa”
29. Gutowska – Adamczyk M. - „Wystarczy, że jesteś”
30. Lem S. - „Solaris”
31. Paolini Ch. - „Eragon”
32. Frey J. - „Odlot na samo dno”
33. Steinnőfel A. - „Środek świata”
34. Puzo M. - „Ojciec chrzestny”
35. Christie A. - „Morderstwo w Mezopotamii”
36. Meyer S. - „Drugie życie Bree Tenner”
37. Frey J. - „Bez odwrotu”
38. Coelho P. - „Weronika postanawia umrzeć”
39. Coelho P. - „Nad brzegiem rzeki Piedry usiadłem i płakałem”
40. Cejrowski W. - „Boso przez świat”
41. King S. - „Komórka”
42. Tyszka A. - „Świat się roi od Marienów”
43. Nimmo J. - „Charlie Bone”
44. Panos K. - „Klasztor”
45. Sebold A. - „Nostalgia anioła”
46. Sumińska D. - „Autobiografia na czterech łapach”
47. Brooks K. - „Candy”
48. Cassidy C. - „Indi Blue”
49. Nowacka E. - „Małgosia kontra Małgosia”
50. Cykl o przygodach Tomka Wilmowskiego (Szklarski A.)


WARTO PRZECZYTAĆ ,,Loteria’’Małgorzata Karolina Piekarska
,,Loteria’’ to kontynuacja ‘’Klasy pani Czajki’’, napisanej przez Małgorzatę Piekarską – polską pisarkę , dziennikarkę prasową i telewizyjną . Książka ta zasługuje na miano dzieła . Pani Piekarska pisząc tę powieść wykazała się talentem pisarskim oraz wiedzą o życiu i problemach dzisiejszych nastolatków . Dalsze losy szkolnej paczki są nieraz szalone , ale też smutne , o czym przekonacie się po przeczytaniu. Po miło spędzonych wakacjach uczniowie pani Czajki muszą zmierzyć się z liceum . Już po paru dniach okazuje się , że szkoła średnia to nie przelewki , a na wspomnienie o gimnazjum łezka kręci się w oku. Do szkolnych problemów dochodzą jeszcze te najważniejsze : miłość , zdrada , ambicje , problemy w domu i wiele innych .Z różnych przyczyn rozpadają się związki i przyjaźnie niektórych bohaterów, jedną z nich jest śmierć kolegów.
Czytając tę książkę miałam wrażenie, jakbym była obserwatorem tych wszystkich zdarzeń i brała w nich udział. Pisarka przedstawiła historie bohaterów i opisy miejsc, czy sytuacji bardzo realistycznie . Na początku czytania odnosi się wrażenie , że książka posiada spokojny nastrój , ale z czasem nabiera temperamentu i utrzymuje czytelnika w napięciu. Trzeba też zaznaczyć , że powieść ta ma wiele wątków pobocznych. Czytając ,,Loterię’’ można zobaczyć na czym polega prawdziwa przyjaźń i poświęcenie. Kolejnym faktem świadczącym o rozmachu, z jakim została napisana książka, jest to jaki język w niej użyto , autorka posługuję się językiem potocznym i młodzieżowym , dlatego jest przez nastolatków oraz dorosłych dobrze odbierana.
W książce tej nie znajdziemy wątku , który nie miałby wyjaśnienia, każdy bohater ma swoją historię. Opowiada o istocie przyjaźni i młodzieńczej miłości.
Podsumowując – książka ta bardzo mi się podobała. Jest znakomitym dziełem dla wszystkich, którzy lubią literaturę współczesną. Zachęcam do odwiedzenia biblioteki szkolnej i przeczytania tej książki ! Fragment:
,,W klasie zapadła cisza. I tylko profesor Płochowskiej kreda wypadła z rąk. Odwróciła się w kierunku Macka i zawołała: -Natychmiast podasz mi swój dzienniczek, a potem wyjdziesz do gabinetu dyrektorskiego i opowiesz o swoim zachowaniu. Ale Maciek nie słuchał. Nerwowo zgarnął ze stołu książki i zeszyty, a potem nie zważając na słowa protestu nauczycielki wybiegł z klasy. Szatniarka nie zgodziła się na otwarcie szatni przed dzwonkiem. Dlatego nie bacząc na to, że koniec października i wielkimi krokami zbliża się listopad Maciek wybiegł ze szkoły w trampkach i samej bluzie. Agata, kiedy tylko drzwi szkoły się otworzyły zamachała do niego ręką. Miał wielką ochotę rzucić się na nią z pięściami. Marzył, żeby ją opluć, skopać i zwyzywać.’’
Oliwia Domowicz

UWAGA Konkurs
Z okazji zbliżającego się Święta Bibliotek Szkolnych ogłaszamy dwa konkursy: fotograficzny „Przyłapani na czytaniu” oraz czytelniczo-plastyczny „Czytam, rozumiem, przedstawiam”. Termin oddawania prac mija 24 października. Szczegółowych informacji udzielają nauczyciele bibliotekarze. Serdecznie zapraszamy



WARTO PRZECZYTAĆ

Na pewno znana jest Wam postać Jaśka Meli. Tak, to chłopak, który wraz z Markiem Kamińskim zdobył bieguny – północny i południowy. Jest jednocześnie pierwszym niepełnosprawnym, który dokonał takiego wyczynu. Kiedy miał trzynaście lat, został porażony prądem, w wyniku czego stracił lewe podudzie i prawe przedramię. Swe przeżycia postanowił opisać w książce, noszącej taki sam tytuł jak fundacja przez niego założona, czyli „Poza horyzonty”. Książka ta jest wprost idealna dla nastolatków. Pisana prostym, zrozumiałym językiem, utrzymywana w młodzieżowym stylu, opowiada o barwnym, choć nie zawsze łatwym życiu autora – Jasia Meli. Opowieść zaczyna się od dnia jego wypadku, kiedy to przez jego ciało przeszło 15 000 woltów. Powieść przeplatana jest również perełkami i ciekawostkami z jego dzieciństwa, podróży, dalszym życiu po wypadku… Głównym celem książki jest pokazanie innym (głównie młodzieży), że nie można się poddawać, ale trzeba walczyć o swe marzenia, nawet mimo przeciwności losu. Autor opowiada swą historię w pierwszej osobie, więc łatwiej jest nam wczuć się w jego sytuację, przeżywać wszystko razem z nim. Ponadto przed każdym rozdziałem zawarte są cytaty z utworów Edwarda Stachury, co nadaje jej odrobinę tajemniczości. Serdecznie polecam książkę wszystkim nastolatkom. Może któreś z Was, kiedy po nią sięgnie, zrozumie, że naprawdę warto spełniać swe marzenia i przestanie bać się porażek życiowych, które potrafią „złamać” człowieka. Na przykładzie Jaśka Meli widzimy jednak, że gdy bardzo się czegoś chce i ma się wystarczająco dużo siły psychicznej, nic nie stanowi przeszkody, by to osiągnąć.
Fragment książki:
„Umiem sznurować buty, prowadzić samochód, robić na drutach, szyć na maszynie, zmywać naczynia, malować. Jeżdżę na rowerze, pływam, chodzę po górach. Raczej byłoby mi trudno strzelać z łuku, ale nie jest mi to potrzebne. Gdybym musiał, pewnie bym się nauczył. Nie mam lewej nogi, a prawej ręki została połowa przedramienia. To skutek wypadku – porażenia prądem. Po wypadku spędziłem ponad trzy miesiące w szpitalu. Gdy wróciłem do domu, miałem poczucie, że życie mnie omija. Oczywiście, nikt mi nie mówił: „Jesteś kalek ą, spadaj.” Ale też nikt nie zapraszał. Minęło dużo czasu, zanim nauczyłem się przenieść z kuchni do pokoju kubek z herbatą czy samodzielnie zejść po schodach. Ale jeszcze więcej, zanim potrafiłem pomyśleć o sobie „Jestem spoko”. Zanim na wrażenie, że czegoś nie da się zrobić, zacząłem reagować buntem: „A właśnie, że si